ایران-میلاد فاطمه زهرا(ع) کوثر جوشان محمدی
خجستهمیلاد كوثر محمدی،فاطمه زهرا سلامالله علیها فرخنده و مباركباد
خجستهمیلاد فاطمه، میلاد زنی است که بدون درک و معرفت او، شناختن و برخورداری از پیامهای اسلام، میسر نیست. و گواه اینحقیقت، همانا کلام و وصیت معروف پیامبر اسلام (ص) است که مکرراً میفرمود:
«درمیان شما دو میراث گرانبها باقی میگذارم که از یکدیگر جداییناپذیرند و پساز من در صورت آویختن بهآنها هرگز گمراه نخواهید شد. ایندو میراث عبارتند از ”قرآن“ و ”اهلبیت“ و ”عترت“ من».
مجاهدین وبطور خاص زنان مجاهد رهروان راستین این راه هستند
حضرت محمد ص، فراوان تصریح و تکرار میکرد که «اهلبیت پیامبر(ص)
عبارتند از: فاطمه و همسرش علی، فاطمه و فرزندانش حسن و حسین (ع) ».
فاطمه (ع) چهارمین دختر پیامبر اسلام حضرتمحمد (ص) و حضرت خدیجه است. اینخاندان دارای 6فرزند شدند که 4تن از آنها دختر و 2تن پسر بودند. پسران، قاسم و طاهر نام داشتند و دختران بهترتیب زینب، رقیه، امکلثوم و فاطمه (ع) نامیده شدند.
فاطمه (ع) بیشاز 5سال نداشت که پدرش حضرتمحمد (ص) بهپیامبری برگزیده شد و ایندختر از خردسالی با حوادث ظهور اسلام روبهرو شد و هنوز دخترکی 9-8ساله بود که دعوت و جنبش اسلام علنی شد و دشمنیهای مردم مکه با پدرش محمد (ص) اوج گرفت. چنین بود که فاطمه (ع) از همین سنوسال بهعنوان یک پیرو جدی و مؤمن در کنار پدرش پیامبر(ص) دیده میشود که فعالانه از آنحضرت دفاع و حفاظت میکرده است.
در سن 11-10سالگی، فاطمه (ع) همراه با پدر و مادرش و عموم گروندگان حضرتمحمد (ص) و حامیانش، به شعب ابیطالب تبعید شدند، و در اینتبعید که 4سال ادامه یافت
سپس خاندان پیامبر(ص) هجرت کردند
چند ماه پساز هجرت به مدینه، فاطمه (ع) با علی (ع) ازدواج کرد و 4فرزند نصیب اینخاندان جدید شد. فرزندان فاطمه بهترتیب عبارتند از امامحسن (ع) و امامحسین (ع) و زینبکبری (ع) و زینبوسطی (ع) که به امکلثوم معروف است.
فاطمه (ع) بهلحاظ مراتب تقوی، جهاد و فضیلتهای عقیدتی، برجسته و بینظیر بود و محبت پیامبر(ص) به وی، مشهور خاصوعام است. او بسیار سادهزیست و زحمتکش بود و چنانکه در تاریخ و روایتهای اسلامی فراوان آمده است، دستها و شانههای فاطمه (ع) دراثر کار بدنی، پینهدار بود. پیداست که اینهمه رنج و کار بدنی، برای گذران یک خانواده کوچک و سادهزیست ضرورت نداشت.
ایثار فاطمه (ع) در بخشندگی و انفاق، یعنی مقدمداشتن نیاز دیگران بر خویش، زبانزد بود.
در سالهای دشوار و نداری مسلمین که پیامبر(ص) قادر بهتأمین هزینه جهاد مجاهدانش نبود، خاندان فاطمه چنان فداکارانه میزیست که نهتنها علی (ع) در همه موارد در صف مقدم بود بلکه خود فاطمه (ع) هم در مهمترین جنگها حضور داشته و فداکاریهای مهمی نشان میداد. چنین بود که فاطمه (ع) از احترام خاصی نزد پیامبر(ص) برخوردار بود و هر گاه بهنزد پدرمیآمد، حضرتمحمد (ص) تمامقد پیش پای او برمیخاست و او را در کنار خویش مینشاند.
فاطمه (ع) که شخصیتی دانا و خبیر در امور اسلام بوده، تسلط کمنظیری در آیههای قرآنداشت. او همچنین، خطیبی توانا و تأثیرگذار بود. احاطه و تسلط فاطمه (ع) بر موازین اسلام و بیان مؤثر و دلنشین او را هنوز میتوان با خواندن و بررسی خطابههایش مشاهده کرد .
...
فهم نقش فاطمه (ع) در جامعه نیز در چارچوب همین اصل میسر است که چهکسی میبایست و میتوانست عهدهدار نشاندادن عینی تعالیم محمد (ص) و مجسمساختن حقیقت اینتعالیم برای شناساندن به گروندگان و مردمان برآید.
همین بود که بهگواهی تاریخ، میبینیم شخص پیامبر(ص) همواره با بیان و بیاناتش بهشناساندن فاطمه (ع)، و اگر دقیقتر بگوییم، شناساندن فاطمه و علی (ع)، همت میگماشت و آیههای قرآننیز به معرفی آنها و ارزشهایی که حاملش بودند، میپرداخت.
آری، فاطمه (ع) یکزن در دیدگاه عادی نیست بلکه نماد و تجسم پیمان و امانتی است که امیرموحدان، علی (ع) میباید متفاوت از همه مردان عادی و عرفی، زندگی با فاطمه را با اینروح و بر اینپایه آغاز کند: امانت و ودیعه خداوند.
اینچنین، خاندان فاطمه و علی (ع) تنها یک ”نهاد نوین عقیدتی“ هستند، نه ”تملک زن“ بهنام ازدواج و یا هرگونه مفهوم رمانتیک بورژوایی و برداشتهای خانخانی آخوندی که همهشان در عمق، استثمار خالصند و در همه آنها ایننقطه مشترک است: معافکردن زن از رسالتهای ”یک انسان مسئول و موظف و قادر به ایفای مسئولیت، و خطیرترین مسئولیتها“.
آری، آیندهداری محمد رسولالله (ص) بهعنوان ”رحمة للعالمین“، بسا مهمتر از فراوانی نسل سادات فاطمی، مشحون از عظمت و فضیلتی است که از همین فاطمه (ع)، پرتوافکن و جاودانه شده است. نمونهاش فزایندگی عاشورای حسین (ع) و یا آیندهیی فروزان که پرچم برقراری جامعه بیطبقه توحیدی بر دوش نواده فاطمه (ع)،
مهدی (عج) دراهتزاز خواهد بود.
درسایت مجاهدین بصورت کامل آمده است
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر